Harjaatko hampaasi oikein?

Hampaiden harjaus on jotain, mitä olet tehnyt niin kauan kuin muistat. Hampaiden harjaaminen on päivittäinen tapa, johon monet kiinnittävät liian vähän huomiota.

Asiantuntijoiden mukaan yhä useampi hakeutuu hammaslääkärin vastaanotolle sellaisten ongelmien takia, jotka johtuvat vääränlaisesta hampaiden harjaamisesta.

Suomalaiset ovat huonoja harjaamaan hampaita

WHO:n kyselytutkimuksen mukaan suomalaisten hampaiden harjaus on kehitysmaiden tasolla. Vuonna 2000 vähintään kahdesti päivässä hampaansa harjasi 77 % naisista ja vain 46 % miehistä. Yli 70 % miehistä ja lähes 60 % naisista oli todettu iensairauksia, joita voidaan ehkäistä säännöllisellä harjaamisella ja hammaslangan käytöllä.

Suu on täynnä mikrobeja ja bakteereja, jotka etsivät reittiä syvemmälle elimistöön. Tulehtuneet ikenet tarjoavat niille oikotien muualle elimistöön.

Hampaiden puhdistamisella pidetään hampaiden ja suun lisäksi huolta koko kehon terveydestä. Huono suuhygienia voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa ongelmia jopa sydämelle. Hampaiden kiinnityskudostulehduksilla on havaittu olevan yhteyttä sepelvaltimotautiin ja sydäninfarktin riskiin.

Paras hammasharja on pieni ja pehmeä

Yksi suurimmista virheistä mitä hampaiden harjaamiseen tulee, on vääränlaisen hammasharjan valinta. Tarjolla on niin paljon erilaisia vaihtoehtoja pehmeästä, keskipehmeään ja kovaan, kaarevia sekä pidennettyjä malleja, ettei ole mikään ihme, että ihmiset tekevät vääriä valintoja.

Kovat harjakset voivat sopia hampaiden puhdistukseen ja ruoantähteiden poistamiseen, mutta ne tekevät samalla tuhojaan hampaiden kiinnityskudoksille eli ikenille. Tuhoutunut ien voi vetäytyä ja paljastaa hampaan juuripinnan, jolloin hampaat voivat vihloa ja reikiintyä helpommin. Liian kovalla harjalla harjaaminen voi heikentää jopa hammaskiillettä.

Suurin osa hammaslääkäreistä ja suuhygienisteistä on sitä mieltä, että plakin ja ruoantähteiden poistamiseen paras vaihtoehto on pehmeä hammasharja. Myös hammasharjan pään tulee olla sopivan kokoinen, jotta sillä ylettyy kaikkialle suuhun. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää takimmaisten hampaiden puhdistamiseen, joihin ylettyy paremmin pienellä, mutta pitkällä hammasharjalla.

Kuinka usein vaihdat hammasharjan uuteen? Jos vastaat puolen vuoden välein, vaihat hammasharjaa liian harvoin. Hammasharja kannattaa vaihtaa uuteen silloin, kun sen harjakset alkavat näyttämään kuluneilta tai ne harottavat eri suuntiin, ja mieluummin säännöllisesti vähintään 8-10 viikon välein.

Harkitse sähköhammasharjaa

sähköhammasharja

Sähköhammasharja poistaa plakkia tehokkaammin kuin tavallinen hammasharja ja vähentää ientulehduksia.

Sähköhammasharja on sähköllä toimiva hammasharja, jossa harjaa liikuttaa akkukäyttöinen sähkömoottori. Sähköhammasharjoissa on erilaisia liikeratoja, jotka voivat liikuttaa harjaa yhdessä suunnassa edestakaisin, kahdessa suunnassa edestakaisin tai pyörivin liikeradoin. Ensimmäiset sähköhammasharjat tulivat markkinoille 1950-luvulla.

Suomalaisista noin joka kolmannes käyttää sähköhammasharjaa. Naiset käyttävät sähköhammasharjaa hieman miehiä enemmän ja sen käyttö yleistyy ikävuosien karttuessa.

Sähköhammasharja voi olla monille hyvä vaihtoehto. Se sopii erityisesti heille, joilla käden motoriikka on huono tai harjausliikkeen tekeminen on raskasta. Tällaisia ongelmia voi olla erityisesti lapsilla ja vanhuksilla. Sähköhammasharjaa suositellaan myös ihmisille, joilla on parodontiitti ja oikomishoitopotilaille.

Sähkökäyttöisten hammasharjojen on tutkittu myös poistavan plakkia ja vähentävän ientulehduksia tavallista hammasharjaa paremmin.

Perinteinen hammasharja 

– Edullisempi
– Ekologisempi
– Helpompi kuljettaa mukana
– Ei tarvitse akkua tai lataamista
– Ei hajoa

Sähköhammasharja 

– Poistaa tehokkaammin plakkia ja ehkäisee paremmin ientulehduksia
– Pieni harjasosa
– Saatavilla ajastimella
– Saatavilla varoittimella, joka ilmoittaa jos painat liian lujaa
– Hampaat tuntuvat puhtaammilta
– Lapset tykkäävät teknisistä vempaimista

Onko hammastahnalla väliä?

hammastahna

Herneen kokoinen nokare hammastahnaa riittää.

Nykyään on tarjolla paljon erilaisia hammastahnoja. Tahnojen pääasiallinen tarkoitus on suojata hampaita reikiintymiseltä, mutta ne voivat tarjota apua myös muiden hammasvaivojen, kuten hammaskiven, värjäytymien ja vihlonnan, torjumiseen.

Tärkeintä hammastahnan valinnassa on, että se sisältää fluoria. Fluoripitoinen hammastahna korjaa hampaiden pinnoille syntyneitä vaurioita ja vahvistaa hammaskiillettä. Pieni, vain herneen kokoinen, nokare hammastahnaa riittää pesukerralla. Hampaiden peseminen fluoritahnalla kahdesti päivässä ehkäisee reikiintymistä ja iensairauksia.

Monet hammastahnat mainostavat valkaisevansa hampaat kirkkaan valkoisiksi. Mainoslauseet voivat kuullostaa houkuttelevilta, mutta vältä kaupoissa myytäviä valkaisevia hammastahnoja. Ne suojaavat huonommin reikiintymiseltä ja voivat sisältää hankaavia ainesosia, jotka kuluttavat kiillettä.

Ellet ole varma minkälaista hammastahnaa sinun tulisi käyttää, kysy hammaslääkäriltäsi tai suuhygienistiltasi vinkkejä tahnan valitsemiseen.

Hampaiden harjaus on tekniikkalaji

Noudata hampaiden harjauksessa näitä ohjeita varmistaaksesi mahdollisimman hyvän harjaustuloksen:

    • Valitse pehmeä ja pieni harja. Pehmeä harja ei vahingoita ikeniä ja pienellä harjalla pääset ahtaampiin paikkoihin.
    • Valitse fluoripitoinen hammastahna. Vältä ns. whitening-tahnoja ja epämääräisiä mikrorakeita sisältäviä tahnoja.
    • Harjaa vähintään 2 minuuttia. Useimmat käyttävät harjaamiseen vain puolet siitä ajasta, jonka he ajattelevat käyttävän. Käytä puoli minuuttia jokaisen hammasneljänneksen puhdistamiseen. Ota aikaa ja paranna tulosta, kunnes pääset kahteen minuuttiin.
    • Pese hampaat aamuin illoin, vähintään kaksi kertaa päivässä. Iltaharjaus on aamuharjausta tärkeämpi, koska hampaita vahvistavan syljen eritys vähenee yöllä.
    • Älä käytä voimaa. Älä paina harjaa liian lujaa, jotta ikenet eivät vahingoitu. Pidä hammasharjaa mieluummin ”kynäotteella” kuin nyrkissä.
    • Älä harjaa heti syömisen tai juomisen jälkeen. Heti syömisen tai juomisen jälkeen peseminen voi kuluttaa hammaskiillettä.
    • Puhdista myös ienraja. Poskihampaisiin voi olla vaikea ylettyä, joten niiden ienrajoihin jää usein ruoantähteitä.
    • Puhdista hampaat molemmilta puolin. Tutkimusten mukaan oikeakätiset harjaavat vasemman puolen hampaat paremmin kuin oikean puolen hampaat (vasenkätiset päinvastoin). Tämä näkyy hampaiden reikiintymiseroina eri puolilla suuta.
    • Harjaa myös kieli. Kieli on usein unohdettu alue. Sen pinnalla on paljon mikrobeja ja bakteereja, jotka aiheuttavat muun muassa hammasmätää ja pahanhajuista hengitystä.
    • Huuhtele suu. Harjauksen jälkeen huuhtele ylimääräinen hammastahna pois yhdellä suullisella vettä.
    • Puhdista myös hammasvälit. Käytä hammaslankaa, hammaslankainta, hammasväliharjaa tai hammastikkuja puhdistaaksesi myös hammasvälit. Hammasvälien puhdistaminen vähintään kolme kertaa viikossa ehkäisee ientulehdusta, jossa ikenet ovat kipeät ja vuotavat verta.

Seuraavalla kerralla, kun harjaat hampaitasi, kiinnitä huomiota käyttämääsi harjaustekniikkaan. Harjaatko yhdessä suunnassa edestakaisin? Tämä on väärä tekniikka. Oikea ja tehokas tekniikka on käyttää pyöriviä liikkeitä. Yksisuuntainen tekniikka kuluttaa kiillettä, mikä voi myöhemmin aiheuttaa hampaiden herkkyyttä kun nautit kylmiä tai kuumia juomia.

Kumpaa hammasharjaa käytät?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...

Lähteet: Colgate, MTV, Akuutti. Kuvat: toasty/Flickr.

Jaa tämä ystävillesi... Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone